سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین مطالب سنگ شناسی

چگونگی ساخت انگشتر دست ساز

انگشتر یاقوت

روش ساخت انگشتر دست ساز

روش سنتی ساخت انگشتر دست ساز هنوز مرسوم است و بر خلاف روش‌های ماشینی، ساخت انگشتر دست ساز هم نیروی کار بیشتری می‌خواهد هم زمان بیشتر.

 

 

نخستین گام برای شکل‌گیری یک انگشتر دست ساز این است که‌ مدل‌های انگشتر بنا به طرحی که از پیش آماده شده است در قالب ماسه‌‌تر طراحی می‌شود که معمولا مدل‌های ثابتی است. ‌ اگر هم قرار باشد انگشتری با مدل جدید طراحی شود معمولا آن را با صابون درست می‌کنند. معمولا انگشترها از 3 تکه درست می‌شوند که هر بار برای تکه‌های مختلف قالب ریزی می‌شود.

 

ریخته‌گری قسمت بعدی ساخت انگشتر دست ساز است؛ بعد از اینکه قالب‌ها آماده شد نقره را در بته‌چینی ذوب می‌کنند و بعد آن را در قالب می‌ریزند و بعد از سرد شدن آن را از قالب جدا می‌کنند.

 

روش‌های سنتی ساخت انگشتر دست ساز هنوز در کارگاه پابرجاست؛ با خاک رس و آب، پایه گلی انگشترها را برای جوشکاری قسمت‌های مختلف انگشتر درست می‌کنند که با هواگاز، تکه‌های مختلف روی هم سوار می‌شوند.

 انگشتر

سوهان کاری انگشتر دست ساز مرحله حساسی است که باید با دقت انجام بگیرد؛ چرا که یکدستی انگشتر به این قسمت بستگی دارد و اگر تیزی در زوایای آن دیده شود مطلوب نیست. برای سوهان کاری معمولا ‌ از سوهان معمولی استفاده می‌شود که قسمت‌های ضخیم رکاب را با آن سوهان می‌زنند. قسمت‌های ظریف و گوشه‌های ریز رکاب هم با موتور سمباده صیقل پیدا می‌کند.

 

در قسمت بعدی انگشتر دست ساز سایز می‌شوند تا به‌دست سفارش‌دهنده بنشینند و پس از آن دستگاهی مانند پرس، امضای ‌شرکت را بر رکاب‌ها حک می‌کند.

 

مخراج کاری آخرین مرحله از ساخت انگشتر دست ساز است که سنگ سفارش داده شده بر رکاب سوار می‌شود و اگر طرح خاصی نیاز باشد همان موقع با اره و دستگاه فرز روی رکاب نقش بسته می‌شود.

 

شما هموطنان عزیز می توانید برای مشاهده جواهرات، به سایت زرسی، بزرگترین و برترین ویترین آنلاین طلا و جواهر مرجعه فرمایید.